HOY / El guaraní durante la Guerra contra la Triple Alianza Guaraniñe’ê Ñorairô Guasu aja

Nacionales Hace 23 minutos El guaraní durante la Guerra contra la Triple Alianza Guaraniñe’ê Ñorairô Guasu aja “La lengua que habla toda esta nación, extendida tan a la larga, es una sola, que aunque la hablan en el Brasil, que llaman tupí, es algo distinta, es muy poca la distinción y que no impide nada (su comprensión)”. Existía, sin embargo, una diferencia: el uso del guaraní era mayor en el ámbito doméstico, aunque se puede observar también su uso en el ámbito religioso: En El Semanario del 12 de enero de 1861, Nº 357, se lee que: “El sermón que predicó en la ocasión el presbítero ciudadano Daniel Sosa lo verificó en idioma guaraní (…)” La ocasión a que se refiere la nota fue la inauguración de la fortificación de Humaitá y su templo dedicado a San Carlos de Borromeo, el 5 de enero de 1861. Así, se lee en El Semanario del 18 de noviembre de 1867, en ocasión de un acto, en Pirayú, en ocasión de la colecta de joyas para la entrega de un regalo al mariscal presidente López, consistente en una guirnalda de oro orlada de brillantes y un gorro triunfal también de oro y brillantes: Guarani, ha'eva'ekue upepeve peteî mba'e ohechaukáva joavy oîva ikatéva ha tavaygua apytépe, upe guive oiko ichugui mba'e ombojoajumbaretéva tetâyguakuérape. “Kuñakarai Báez ohenduka iñe'ê ha omombe'u opavavépe mba'éichapa oñembyatýkuri jeguakakuéra ha upekuévo omoñe'êuka Kuatia Guasu ára 6 jasypapegua Karai Guasu Mburuvichapavête López onohêva ára resáre oaguyjeveme'êvo kuñanguérape, ha avei oñembohasákuri guaraníme upe Kuatia Guasu he'íva, ikatu haguáicha oguahê maymavépe, hetavégui umi oñe'êva. Guarani puru ombojoajuve hagua tetâyguápe, ojehechakuaa umi kuatiahaipyre ñorairôha pegua térâ tetâygua kuatiahaipyre, osêva hikuái ary 1867 guive, oikokuévo peteî pytu'u are upe ñorairôme, Paraguái retâ oñemotenonderõguare Kurupa'ytýpe. Umi ambue papapy ogueru umi ñe'êsyry ha moñe'êrâ oporombohetia'éva, ome'êva py’aguasu opavavépe, oñembotuichahápe López ra'ânga ha, ja’ehaguéichama, ojehechauka umi pytaguakuérape aña rembiguáirô. Umi mokôi kuatiahaipyre ojehaíva guaraníme ohechauka avei peteî mba'e ndojehúiva, jesuita-kuéra oñemosê guive, pe guarani ojehaíva oguékuri; Revelado el tratado secreto de la Triple Alianza, y en oportunidad de las fiestas de la Virgen de la Asunción de 1866, el presbítero Téllez, cura rector de la Catedral, también se expresó en guaraní, según El Semanario, del 18 de agosto: Ñorairô aja tupâo ombojoaju Tupâ rembipota, Paraguái rembipotáre. Oñemyasâivo umi Mbohapy Tetâ Joaju ñe'ême'ê ñemi, ha oikokuévo vy'aguasu Paraguái Tupâsy Ára rehegua ary 1866-pe, pa'i Téllez, ha'éva Tupâoguasu ruvicha, avei oñe'êkuri guaraníme, he'iháicha El Semanario, ára 18 jasypoapygua. Finalmente, en el Cacique Lambaré del 22 de agosto de 1867 se afirma que el guaraní se había normalizado en las escuelas y desaparecieron “las listas” y los castigos por usar el guaraní: Ipahápe, Cacique Lambare, ára 22 jasypoapy ary 1867-guápe, oje'ékuri guarani ñe'ê ojepuruha mbo'ehaokuérare hekopete ha opahague “terarysýi” ha jejahéi guarani oñe'êvape guarâ: “Oime oime ndaje escuelero yma, ndo i cuaasei mbaebe oñemotiva ña nde ñeeme. Decoud en su obra La Convención Nacional Constituyente y la Carta Magna de la República que: Ñorairô rire, chovykuéra ruvicha, ogueroviáva pe ñe'ê he'íva guarani ñe'ê ñande'apo'iha, ombotovékuri guarani jepuru mbo'ehaokuérape peteî Kuatia Guasu rupi, oñemyasâiva'ekue ára 7 jasyapy ary 1870-pe, ha hi'arive, ombotovékuri ipuru Tetâ Amandaje Guasúpe oikova'ekue jasypoapy guive jasypa peve ary 1870-pe. Brasileño-kuéra omombe'u, umi Para ha Maranhao-gua, ombohasaha hikuái ojoapytepekuéra purahéi, ñe'ê ky'a, ñe'ê pohýi, ñe'ê tie'y ha maiteikuéra ha ohenduka hikuái Paraguái ñorairôharakuérape, oîha guive. “(...) Paraguái retâme, che añorairôhaguépe ary 1865 guive 1867 peve, ahendúkuri ha ndaha'éi ypykuéra apytépe año, tetâygua rogakuéra rupi, ojepuruha ko ñe'ê, upépe oñembohérava guarani, jepémo iñambue'imi añetehápe, oimeva'erâ upe mba'e ojehu oîre upépe Español ha ápe Portugués: che, upépe, añemongeta porâ hendivekuéra ha aikûmby avei ha'ekuéra he'íva oñe'ê jave ojoapytépe”. Péicha, El Semanario-pe, ára 15 jasypakôi ary 1866-guápe oñemoñe'ê: “felizmente no se encuentra en nuestro ejército esa mescolanza del castellano, inglés, francés, italiano, alemán, y brasilero guaraní que se encuentra en el ejército aliado (…)” “ñanembovy’a ndaiporiha ñane ñorairôharakuéra apytépe upe jehe’a vai inglés, francés, italiano, alemán ha brasileño guarani jajuhukuaáva umi mbohapy tetâ ñorairôharakuéra apytépe (...)” Según José Bessa – Freire, entre las tropas brasileñas, la oficialidad paulista no sabía darse a entender a los batallones amazónicos, sin la mediación de los indios civilizados, que eran los indios amazónicos bilingües nheengatu-portugués distintos de los indios tapuios, indios monolingües que hablaban solo el nheengatu. José Bessa – Freire he'i, Brasil ñorairôharakuéra apytépe, umi mburuvicha paulista-va ndojokupytýikuri umi ñorairôharakuéra amasonagua ndive, upevarâ oipurúkuri hikuái umi ypykuéra iñe'êkôiva, oñe'êva ñe'êngatu-portugués ha ojoavýva umi tapuiokuéragui iñe'êteîva hikuái ha oñe'êva ñe'êngatu añónte. Añetehápe, peteî hendápe he’i: “Era en verdad una provincia guaraní, débil, pobre, oscura, inerme, que pronto debía ser pisoteada por las patas de los caballos de la omnipotente tiranía, y cuyas más nobles cabezas debían pronto rodar por el suelo ensangrentado de la patria!!” “Ha'ékuri retâpehê guarani, ikangýva, imboriahúva, iñipytûva, ityre'yva, pya'e opyrûva'ekue hi'ári umi ipoguasu ha ipokarêva rymba kavaju, ha iñakângue katu ojeréva ñane retâ yvy huguypávare!!” Al referirse a la batalla de Palo Largo, en la que Genaro Berón de Astrada, gobernador de Corrientes, opuso valiente pero estéril resistencia a Echagüe (aliado a Rosas), el 31 de marzo de 1839. Upéikatu, ñe'êporavopyre rupi, he'i: “Mbovy térâ hetárô umi omanóva upe ñorairôme ha'eva'ekue guarani ñe'êhára, ha'ekuéra oñemoherakuâporâva'erâ ha ojekuaava'erâ argentino teetéramo, umíva añoite ha'égui umi ome'êva'ekue hekove Argentina rayhupápe (...)”. ...[Leer más]


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